Milli atıcı Yusuf Dikeç’in tarzı, yaratıcı aktivizme ilham veriyor
Sosyal medyada yoğun etkileşime giren bir görselde, Dikeç, 10 metre havalı tabanca kadınlar kategorisinde gümüş madalya kazanan Güney Koreli Kim Ye-ji ve bir İsrail askeri, olimpiyatlarda atış yaparken tasvir ediliyor. Dikeç ve Kim’in bulunduğu kısımda atıcılar hedeflerini vururken onları izleyen ve ülkelerinin bayraklarını sallayan seyircilerin sevinci yer alıyor.
İsrail askerinin yer aldığı bölümde askerin hedef tahtasını değil onu takip eden tribündeki sivilleri ve hatta kediyi vurduğu görülüyor ve böylece görselde, İsrail’in Gazze’deki katliamına dikkat çekiliyor.
Yusuf Dikeç, Japonya’da da fenomen haline geldi. Eli cebinde gerçekleştirdiği atışla tüm dünyada dikkat çeken milli sporcu Dikeç hakkında sosyal medya platformu X’te 330 bini aşkın paylaşım yapıldı.
Yaratıcı aktivizm
Türkçeye “yaratıcı aşırılık” ya da “yaratıcı aktivizm” olarak çevrilen “creative extremism” kavramı sanatsal ifade ve eylem biçimlerinin sınırlarını zorlayan, genellikle radikal ve provokatif yaklaşımları içeriyor. Genellikle sanatçıların eserlerinde tercih ettiği yaratıcı aktivizm, sanatın sadece estetik bir deneyim olmasının ötesine geçip, toplumsal değişim ve bilinçlendirme aracı olarak kullanılmasını ifade ediyor. Bu eylem tarzında kişiler, bu yaklaşımla eserlerinde genellikle alışılmışın dışında malzemeler, performanslar veya mekanlar kullanarak dikkati çekici ve bazen rahatsız edici mesajlar iletmeye çalışıyor.
Tarihsel süreç içinde benzeri bir çok deneme olsa da İsrail’in Gazze’ye düzenlediği saldırılar sonrası yapılan yaratıcı aktivizm örnekleri, Gazze’deki gelişmelerin tüm dünyada ses getirmesinde büyük rol oynadı. Protesto kapsamında Irak’ın başkenti Bağdat’ın merkezine yeni yıl dolayısıyla yerleştirilen dev çam ağacına İsrail’in Gazze’de öldürdüğü çocuklara dikkati çekmek için “kefenli çocuk maketleri” asıldı.
Bir diğer örnek ise Google’ın San Francisco ofisinin önünde toplanan protestocuların, Google markasının yazı karakteriyle hazırlanmış ‘genocide’ (soykırım) yazılı kefenleri üzerlerine örterek kaldırımda hareketsiz uzanmaları oldu.